Oestrogeen: houd dit vrouwelijke hormoon in balans!

17 apr ‘17
oestrogeen
categorie:

Oestrogeen is het vrouwelijke geslachtshormoon. Het zorgt voor sterke botten, een gezonde huid en een optimale vetregulatie. Maar je kunt ook te weinig of te veel oestrogeen in je lichaam hebben. Hoe krijg je je oestrogeengehalte weer in balans?

Oestrogeen: wat is dat?

Waar mannen testosteron hebben, hebben vrouwen oestrogeen. Dit vrouwelijke geslachtshormoon wordt geproduceerd in de eierstokken en zorgt onder andere voor de ontwikkeling van vrouwelijke geslachtskenmerken, sterke botten, een gezonde huid, de emotionele balans, het libido, de snelheid van de stofwisseling en de vetregulatie.

Ook mannen produceren oestrogeen, maar in veel mindere mate dan vrouwen. Daarom is dit artikel voornamelijk interessant voor de vrouwelijke lezers.

Hormoonbalans verstoord

Oestrogeen staat normaal gesproken volledig in balans met de andere hormonen in je lichaam. Maar deze hormoonbalans kan ook verstoord zijn. In dat geval heb je te veel of te weinig oestrogeen in je lichaam.

Te veel oestrogeen

Oestrogeen speelt een rol bij de aanmaak van vet. Hoe meer oestrogeen er in je lichaam aanwezig is, hoe meer vet er wordt aangemaakt. Als de eierstokken te veel oestrogeen produceren – bijvoorbeeld door stress, gebrek aan lichaamsbeweging, slaaptekort en ongezonde voeding – is het oestrogeengehalte te hoog en kan er gewichtstoename ontstaan.

En dat niet alleen. Vet zelf produceert ook oestrogeen:

Hoe meer oestrogeen, hoe meer vet;
hoe meer vet, hoe meer oestrogeen.

Een wisselwerking dus!

Te weinig oestrogeen

Te weinig oestrogeen daarentegen is ook niet ideaal. Zodra vrouwen de overgang naderen, daalt het oestrogeengehalte. Dit kan ook gebeuren door ongezonde voeding of bepaalde medicatie. De eierstokken produceren in zo’n geval te weinig oestrogeen. Dit gaat gepaard met typische overgangsklachten als stemmingswisselingen, opvliegers en nachtelijk zweten.

Maar ook gewichtstoename is hier een gevolg van. Omdat je eierstokken te weinig oestrogeen produceren, gaat je lichaam deze oestrogeen ergens anders vandaan halen: uit je vetlagen. Hierdoor verbranden deze dus niet en val je moeilijk af (of kom je zelfs aan).

Oestrogeen in balans: gezond eten en bewegen

Gelukkig heb jij ook zelf invloed en kun je zorgen voor meer balans in je oestrogeengehalte.

Bij te veel oestrogeen: voedingsmiddelen als kruisbloemige groenten verlagen het oestrogeengehalte in je lichaam. Dit zijn onder andere: boerenkool, broccoli, witte kool, rucola, spruitjes, bloemkool en radijs.

Bij te weinig oestrogeen: voedingsmiddelen met fyto-oestrogenen vullen een laag oestrogeengehalte aan. Dit zijn onder andere: peulvruchten, kikkererwten, noten, zaden, linzen, sojaproducten en volkorengranen.

Daarnaast kun je door regelmatig bewegen je natuurlijke hormoonbalans weer herstellen.

Wil je advies over wat voor jou de beste voeding en training is? Neem dan contact op via d.vanbergen@mountreachmore.nl en wij helpen je graag!

 

Bronnen:
www.afvallen-gezondleven.nl
www.dokterdokter.nl
www.stoerevrouwensporten.nl
www.energiekevrouwenacademie.nl
www.voeding.com

 

Comments are closed here.

Mount Reachmore
Personal Training!

Mount Reachmore biedt Training, Voeding en Coaching. Bespreek nu snel met 1 van onze coaches hoe jouw klim eruit zal zien. De eerste stap is in elk geval nu contact met ons op te nemen.

Neem contact op 06-39432859

Testimonials

Ik ben nu bijna een jaar bij Danny aan het trainen en ben inmiddels 26 kilo afgevallen. Ik voel me top en train nog steeds met plezier..........

Samantha de Klonia, Deelnemer aan de MyMountain 10KG afvallen Lees de hele testimonial

Over Danny van Bergen

Danny van Bergen is oprichter van Mount Reachmore en een personal trainer met veel ervaring. Hij is een professionele MMA-vechter, waarbij hij jarenlang wedstrijden heeft gedraaid op wereldniveau. Hij heeft zijn gevechtskunsten mogen vertonen in landen als Amerika, Brazilië, Rusland en Azië. Dit bij organisaties als M1 Global.....

Lees verder