Insuline: wat is het en wat doet het?

24 apr ‘17
insuline
categorie:

Insuline is een belangrijk hormoon in je lichaam dat in verband staat met glucose, energiegehalte, vetopslag en spiermassa. Waarschijnlijk heb je dus al eens eerder van dit hormoon gehoord! Maar wat doet het precies in je lichaam? Waarom hebben we insuline?

Werking van insuline

Insuline is een hormoon dat door de alvleesklier geproduceerd wordt. De alvleesklier produceert insuline om de hoeveelheid glucose in het bloed te stabiliseren. Deze glucose (bloedsuiker) krijg je binnen door het voedsel dat je eet. Als koolhydraten, zoals in brood en pasta, verteerd worden, ontstaat er glucose.

Je lichaam gebruikt glucose voor energie. Als deze glucose in je lichaam terechtkomt, stijgt je bloedsuikerspiegel. Zodra de bloedsuikerspiegel stijgt, produceert de alvleesklier insuline. Deze insuline komt in het bloed terecht en stroomt door het lichaam. Het komt langs vet- en spiercellen en stimuleert deze cellen om glucose op te nemen.

Insuline zorgt er dus voor dat de glucose wordt opgenomen in de vet- en spiercellen waardoor de bloedsuikerspiegel weer een normaal niveau krijgt. Alleen door insuline kan glucose (energie) dus in je spieren terechtkomen.

Insuline en spieren

Maar dat niet alleen. Naast een hormoon is insuline ook een eiwit. Eiwitten zijn bouwstoffen voor je spieren, maar insuline zelf is geen bouwstof. Het is namelijk een functioneel eiwit. In plaats van dat het zelf wordt opgenomen, opent het juist de deuren voor andere eiwitten.

Insuline zorgt er niet alleen voor dat glucose in je cellen terechtkomt, maar ook dat de spiercellen zich openen voor aminozuren. Aminozuren zijn door het lichaam afgebroken eiwitten en met behulp van deze aminozuren kunnen spiercellen zich herstellen. Insuline leidt dus tot spierherstel en spieropbouw.

Daarnaast helpt insuline de bloedvaten te ontspannen en verwijden, waardoor de bloedtoevoer naar de spieren toeneemt. Hierdoor stroomt er meer bloed met glucose en aminozuren naar de spieren en kunnen deze zich nog beter herstellen.

Insuline en vetopslag

Maar insuline in je lichaam kan ook een nadeel hebben. Je lichaam verbrandt normaal gesproken het lichaamsvet voor energie. Maar krijg je veel glucose binnen waardoor je lichaam ook veel insuline aanmaakt? Dan stopt je lichaam met het verbranden van lichaamsvet. Het haalt namelijk al genoeg energie uit de glucose!

De vetverbranding stopt dus bij een hoog insulinegehalte. Krijg je daarnaast te veel glucose binnen dan dat er insuline wordt aangemaakt, bijvoorbeeld omdat je heel veel suikers hebt gegeten? Dan kan niet alle glucose worden opgenomen in je cellen.

Een klein deel van de glucose die niet wordt opgenomen, wordt eerst omgezet in glycogeen. Glycogeen kan worden opgeslagen in je spieren en lever en vormt een energievoorraad. Helaas is er maar beperkte ruimte voor glycogeen. De overige glucose wordt hierdoor opgeslagen als vet.

Daarnaast kunnen je cellen ongevoelig worden voor insuline. Maakt je lichaam te vaak en te veel insuline aan? Dan is er steeds meer insuline nodig om hetzelfde effect te bereiken!

Stabiliseer je bloedsuikerspiegel

Daarentegen is een hoog insulineniveau tijdens of vlak na een training juist goed. Insuline blokt namelijk de cortisol die vrijkomt tijdens cardio- en duurtrainingen en die de afbraak van de spieren bevordert. Daarom is het goed om tijdens of direct na de training te zorgen voor een hoger insulinepijl. Dit kan bijvoorbeeld door een shake met wat vitargo of dextro erin te nemen, of een stukje fruit.

Houd je insulinepeil en glucosepeil buiten de trainingen om zoveel mogelijk onder controle. Stabiliseer je bloedsuikerspiegel! Zo is het belangrijk om snelle koolhydraten en suiker te vermijden en genoeg te bewegen. In een eerder geschreven artikel over het managen van je bloedsuikerspiegel kun je hier meer over lezen!

 

Bronnen:
www.diabetesfonds.nl
www.mens-en-gezondheid.nl
www.prozis.com
www.fitguide.nl

 

Vraag nu een intake gesprek aan met een van onze trainers.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Je krijgt een intake met een van onze trainers om te zien welke trainingsvorm het best bij je past en welke resultaten je mag verwachten.

Testimonials

Ik train nu al 4 jaar bij Mount Reachmore en zit nog steeds op het gewicht waar ik wil zijn. Ik ben totaal 26kg afgevallen, voel mij top en train nog steeds met plezier..........

Samantha de Klonia, Deelnemer aan gezond en blijvend afvallen Lees de hele testimonial

Over Mount Reachmore Team

Danny van Bergen is jouw coach als het gaat om een gezond en gelukkig leven. Danny is al jaren personal trainer, professioneel MMA vechter en heeft verschillende opleidingen gedaan in de sport en gezondheidsbranche. Daarnaast probeert hij zichzelf altijd te ontwikkelen, zijn kennis te vergroten en het beste voor zijn klanten te bieden........

Lees verder