5 Fitnesstips voor beginners

29 jul ‘20
categorie: , , ,

Wil jij jezelf een plezier doen en (opnieuw) beginnen met fitness? Wat góed! Ik geef je graag een steuntje in de rug met deze vijf beginnerstips!

1. Kies je oefeningen strategisch
Strategisch? Wat ik bedoel is dat je er van tevoren over nagedacht moet hebben. Stel een schema op waarmee je zorgt dat meerdere spiergroepen aangesproken worden, oftewel: compound oefeningen. Je prikkelt zo een groot deel van je lichaam, waardoor je een mooie balans tussen spieropbouw en vetverbranding krijgt. Je kunt isolatieoefeningen (slechts één spiergroep tegelijk) als aanvulling toevoegen.

2. Niet vergeten: de warming up
Je start een goede fitnesstraining altijd met een rondje opwarmen. Waarom? Het opwarmen van je lichaam maakt gewrichten los en verbetert de doorbloeding. En dat zorgt ervoor dat je lichaam klaar is voor de belasting die komen gaat. Anders gezegd: de kans op blessures is kleiner met een warming up. Je kunt verschillende manieren kiezen om je lichaam op te warmen. De cardioapparaten zijn geschikt, zoals de crosstrainer, loopband, het roeiapparaat of de hometrainer. Thuis workout? Doe wat jumping jacks, rek- en strekoefeningen of kies voor touwtjespringen. Doe iets dat je leuk vindt, bouw het rustig op en put jezelf nog niet uit want de echte training moet nog beginnen!

3. Gewicht en houding
Probeer rustig uit hoe zwaar je gewichten moeten zijn bij de tiloefeningen en raak niet overmoedig. Om de goede houding te kiezen bij het uitvoeren van de oefeningen is het verstandig om de eerste keer een rondje met begeleiding te doen. Je voorkomt hier vervelende blessures mee!

4. Blijf voldoende eten en drinken
Wist je dat voldoende water drinken spierpijn helpt voorkomen, afvalstoffen verdrijft, de stofwisseling stimuleert en je hersenen beter laat functioneren? Ook niet zo gek, als je bedenkt dat je lichaam uit ongeveer 70% uit water bestaat. Tijdens het sporten transpireer je. Onder andere hierom is het belangrijk om je vochtgehalte voor, tijdens en na de training weer goed aan te vullen. Twee tot drie liter water per dag is wat je gemiddeld nodig hebt.

Voldoende eten tussen de trainingen in, is ook erg belangrijk. Voornamelijk eiwitten zijn belangrijk voor het herstel van je spieren. Kom je eiwitten tekort in je voeding, breekt je lichaam spiermassa af. En daar had je nu net zo hard voor gewerkt!

5. Pas op voor overtraining
Je spieren groeien als ze aan het herstellen zijn. Dit herstel duurt 24 tot 72 uur, afhankelijk van de intensiteit van je training. Elke dag dezelfde spiergroepen trainen heeft dus helemaal geen zin. Geef je spieren genoeg rust tussen de trainingen in en zorg dat je jezelf niet overtraind. Laat je lichaam even wennen aan de belasting en voer dit langzaam op. 

Ga ervoor!
Houdt er rekening mee trainen is langetermijndenken, op jezelf concentreren en je niet laten afleiden of ontmoedigen door anderen. Zoek grenzen op, maar doe dit verantwoord. Zorg goed voor jezelf en heb plezier! Wil jij een goede start maken mét ondersteuning? Neem dan contact met ons op.

Vraag nu een intake gesprek aan met een van onze trainers.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Je krijgt een intake met een van onze trainers om te zien welke trainingsvorm het best bij je past en welke resultaten je mag verwachten.

Testimonials

Bij Danny ben ik met trainen grenzen over gegaan waar ik nooit dacht te komen, sterker nog zonder Danny was ik nooit 40 kilo afgevallen.......

Sonja Bakker, 40KG verloren door personal training Lees de hele testimonial

Over ons


Wij willen mensen coachen, trainen en inspireren om hun doel te bereiken. Bereik de top van die berg. Wij hebben verschillende programma’s en bieden een leuke combinatie tussen krachttraining en vechtsporten.

Met de juiste mindset en begeleiding komen we er wel. Als jij komt opdagen, zorgen wij voor de rest. Toepassing van kennis in een sfeer waarin jij je op je gemak voelt. Dat is een mooi startpunt. Klaar voor vertrek? Bel 06-39432859

Lees verder